Weblogs

Wat komt er kijken bij mailingen en wat zijn de kosten?

13 november 2017

Kosten mailing

Als klanten mij spreken over het verzorgen van mailingen, is het eerste wat ze willen weten ‘hoe gaat het in zijn werk en wat gaat het kosten’? Ik zal een poging wagen om hier wat uit te leggen over wat er bij het verzenden van mailingen komt kijken en hoe de kosten van een mailing worden bepaald.

Als eerste heb ik een 3-tal gegevens nodig om de kosten van de mailing te bepalen:

  1. Aantallen
    Om hoeveel poststukken gaat het? Dit is rechttoe rechtaan en meestal direct door de klant aan te geven. Zakelijke postbedrijven rekenen doorgaans een prijs van enkele tiende centen per stuk voor bezorging van mailingen. Businesspost rekent bijvoorbeeld voor aantallen boven de 1000 stuks een prijs vanaf € 0,346 per stuk (bij laagste gewichtsklasse). 
  2. Gewicht
    Hier gaat het om het gewicht per poststuk. Soms hebben klanten het zelf al gewogen of weten ze het gewicht al. Dat zie ik vaak bij klanten die een jaarverslag of boekje willen versturen. Van de drukker hebben ze dan al een factuur of offerte met het specifieke gewicht gekregen. Mocht de klant het niet zeker weten, dan wegen we het en wordt aan de hand hiervan de offerte opgemaakt. Ook hier geldt weer dat de prijs waarschijnlijk enkele tientallen centen per stuk zal zijn. Ik zal een voorbeeld geven: een regelmatig voorkomend gewicht voor mailingen is (onder de) 20 gram. Bij aantallen onder de 500 stuks rekent Businesspost hiervoor een prijs van € 0,358. Zo gebruiken we meerdere gewichtsklassen om onze tarieven aantrekkelijk te houden.
  3. Overkomstduur
    Dit is de duur van de overkomst. M.a.w. wanneer wordt de mailing bij de geadresseerde bezorgd? Ik spreek dit van tevoren met klanten af. Nadat ik met de klant een bepaalde bezorgdatum heb afgesproken ga ik het afstemmen met onze werkleiding. De overkomstduur (de diverse overkomstduren hebben de daarbij behorende tarieven, zie ook tarieven website) Bij enorme aantallen kan het voorkomen dat niet alles op één dag bezorgd kan worden. Dit stem ik goed af met de klant. 

Aan de hand van deze gegevens maken zakelijke postbedrijven een offerte op voor de klant. Bij mailingen werken we met staffelprijzen voor aantallen ,gewicht en overkomstduur. Ik kan daarom vaak al een grove prijsschatting maken bij het eerste gesprek met de klant. Uiteraard maak ik later een definitieve officiële offerte die ik naar de klant stuur. Omdat het verzorgen van een mailing normaal gesproken ver van tevoren wordt gepland, hanteren we bij Businesspost de tarieven van 2 x per week bezorging.

 

Voorbeeld kosten mailing

Om een idee te geven wat een mailing mogelijk kost gebruik ik een kledingzaak als voorbeeld. Stel dat de eigenaar naar 500 klanten in de regio een persoonlijke aanbieding wil sturen. De mailing heeft een gewicht onder de 20 gram. Het tarief voor een mailing onder de 20 gram (en onder de 500 stuks!) is bij ons 0,358 per stuk bij bezorging 2x week. Uiteindelijk kost het de kledingzaak 179 euro (500 * 0,358) om zijn klanten te bereiken met de mailing.

 

Extra prijsfactoren

Sealen
Het voordeel van sealen van mailingen, naast het aanbrengen van een plastic beschermlaag, is dat het drukwerk zichtbaar blijft. Ik krijg deze vraag van klanten die de attentiewaarde van hun mailing hoog willen houden. Het is toch aantrekkelijker dan alleen een standaard envelop. De kosten van het sealen worden vaak berekend via staffelprijzen. 

Mailmerge en printen
Dit scheelt klanten een hoop tijd en moeite. Het postbedrijf ontvangt van de klant een bestand met adresgegevens en eventueel het te printen document (bijvoorbeeld een standaardbrief). Zij voegen de adressen in bij het document en drukken het af. Regelmatig vraagt een klant mij of dit ook op hun briefpapier kan. Uiteraard is dit mogelijk. Ook bij mailmerge en printen rekent een zakelijk postbedrijf gewoonlijk met staffelprijzen.

Incidentele afwijkingen
Het komt wel eens voor dat een klant ons vraagt een extra flyer of brief toe te voegen aan de mailing. Soms is dit iets wat op het laatste moment opkomt. Afhankelijk van de hoeveelheid die moet worden toegevoegd en de moeilijkheid van het toevoegen zelf zal er een tarief worden bepaald.

 

Afsluitend

De kosten van een mailing hangen dus af van de factoren die ik hierboven beschreven heb. Een gemiddelde mailing bestaat niet echt. Het is net als bij het aanschaffen van een TV. De prijs is  afhankelijk van de afmetingen en de extra’s.

Als laatste wil ik nog aangeven dat we bij Businesspost zo open mogelijk willen zijn over onze prijzen. Ik ben meestal direct in mijn benadering en probeer met klanten een vertrouwensband op te bouwen. Dat gaat beter als we eerlijk zijn over onze prijzen. Je kunt de prijzen die we rekenen vinden op onze website.

Ik zal op een later tijdstip nog een kijkje achter de schermen geven van het verzorgen van een mailing. 

Agmaja Kolman

Plaats hier uw reactie