Weblogs

Wat kost het verzenden van (dagelijkse) zakelijke post?

30 oktober 2017

Een van de eerste vragen die potentiele klanten willen weten van mij is: Wat zijn de kosten? Het is wel een lastige vraag om te beantwoorden, maar ik zal een poging doen om enkele algemene richtlijnen voor de prijs van dagelijkse zakelijke post uit te leggen.

Allereerst wijs ik je even op de verschillende soorten zakelijke post. Zo is er dus de dagelijkse post (24-uurs en 48 uursbezorging), niet-dagelijkse post (bezorgmomenten 2/3 x in de week), maar ook mailingen en ongeadresseerde post (huis-aan-huis verspreiding) behoren tot de diensten van zakelijke postbedrijven. Als je het verschil wil weten tussen deze soorten vind je hier een overzicht. Voor nu ga ik uit van dagelijkse post. Ik zal later meer aandacht besteden aan de andere soorten.

Het uitbesteden van zakelijke postbezorging is eigenlijk net als het aanschaffen van een TV. Je kiest een model aan de hand van een aantal factoren. Hoeveel ruimte heb je in je woonkamer? Kan er een hele wand mee gevuld worden? Of is het voor de slaapkamer en is een kleine TV beter geschikt? Ook een belangrijke factor is de kijkhoek. Of er lastige reflectie is. Naast al deze factoren kies je later nog welke toeters en bellen je er bij wilt.

Prijsfactoren
De prijs is natuurlijk afhankelijk van een aantal specifieke factoren die per klant (en ook per postbedrijf) verschillen. Ik zal een poging doen om deze factoren wat inzichtelijker te maken. Om de prijs te bepalen hebben postbedrijven eerst een aantal gegevens nodig: aantallen, gewicht en overkomstduur.

  1. Aantallen
    Om hoeveel poststukken gaat het? Dit is rechttoe rechtaan en meestal direct door de klant aan te geven.

  2. Gewicht
    Hier gaat het om het gewicht per poststuk. Om eerlijk te zijn verwacht ik niet dat een klant het gewicht van de poststukken weet. Vaak zegt een klant: “ik heb zoveel poststukken.” Ik vraag dan vaak naar de inhoud van de enveloppen. Is het 1 A4’tje of zijn het er meer? Bij 1 A4’tje weet ik uit ervaring wat het gewicht is en ga ik rekenen. Dit is natuurlijk een schatting. Later wordt bij de nacalculatie het gewicht nauwkeurig bepaald.
    Een regelmatig voorkomend gewicht voor dagelijkse post is (onder de) 20 gram. Postbedrijven gebruiken meerdere gewichtsklassen om tarieven aantrekkelijk te houden. Prijzen voor deze gewichtsklasse (onder de 20 gram) vallen tussen de 0,30 en 0,65 euro cent per stuk.

  3. Overkomstduur
    Dit is de duur van de overkomst. M.a.w. hoe lang het duurt voordat de post van de klant bij de geadresseerde wordt bezorgd. Bij zakelijke post kan dit binnen 24 uur, 48 uur of binnen 72 uur, afhankelijk van de postcodes. De prijzen voor deze verschillende tijdsperiodes van levering verschillen per postbedrijf en zijn dus ook afhankelijk van het gewicht. Bij de snelste levering, binnen 24 uur, vallen de prijzen tussen de 0,40 en 0,70 euro cent per stuk.

Aan de hand van deze gegevens maak ik een offerte op voor de klant. Op basis van nacalculatie (van het gewicht) wordt later de juiste prijs vastgesteld.

Voorbeeld
Om een idee te geven wat dagelijkse post mogelijk kost gebruik ik een drukkerij als voorbeeld. Stel dat de eigenaar elke dag 20 brieven (bijv. facturen) naar zijn klanten verstuurt, waaronder 10 stuks van onder 20 gram en 10 stuks tussen 20 en 30 gram. Voor de overkomstduur verkiest de eigenaar 24 uur. De post moet zo snel mogelijk bij de klant geleverd worden. Uiteindelijk kost het de drukkerij 9,14 euro (10 * 0,431 + 10 * 0,483) om zijn dagelijkse post binnen 24 uur bij de klant te leveren.

Bijkomende prijsfactoren
Daarnaast had ik het al over de toeters en bellen. Een vlugge opsomming van de extra diensten waaruit de prijs kan bestaan: sealen, samenvoegen van bestanden, brieven printen, adresetiketten/labels maken, inpakken, frankeren, fulfilment, haal- en brengservice, koeriersdiensten.

  • Sealen
    Hierbij wordt drukwerk voorzien van een beschermende folie. Uitermate geschikt voor poststukken die een hoge attentiewaarde behoeven, bijvoorbeeld aankondigingen, personeelsbladen. De prijs voor het sealen wordt vaak afgegeven met staffelprijzen en zal verschillen per postbedrijf. Bij dagelijkse post kom je dit niet zo vaak tegen. Het gaat hier vaak om facturen, loonstroken, uitnodigingen e.d..
  • Brieven printen
    Hierbij levert men bestanden (facturen, uitnodigingen, etc.) digitaal aan en hoeft men niet zelf alles uit te printen of te frankeren. Scheelt een hoop werk! De prijs voor deze dienst wordt meestal bepaald via staffelprijzen en zal verschillen per postbedrijf.
  • Adresetiketten / labels maken
    Een klant levert een document aan met alle adresgegevens en het postbedrijf print deze op labels. De prijs voor deze dienst wordt meestal bepaald via staffelprijzen en zal verschillen per postbedrijf.
  • Haal- en brengservice
    Het postbedrijf brengt de postbuspost en haalt ook de uitgaande post op. Dit kan elke dag gedaan worden of 2 x per week. De prijs voor deze dienst wordt meestal bepaald via staffelprijzen en zal verschillen per postbedrijf.

Ik hoop dat ik wat meer duidelijkheid heb kunnen bieden hoe de prijs van dagelijkse businesspost tot stand komt. Er zijn veel factoren betrokken bij deze totstandkoming. En ook de prijzen per postbedrijf verschillen. 

Als laatste wil ik nog aangeven dat we bij Businesspost zo open mogelijk willen zijn over onze prijzen. Niet alle postbedrijven maken hun tarieven openbaar. Ik ben meestal direct in mijn benadering en probeer met klanten een vertrouwensband op te bouwen. Dat gaat beter als we eerlijk zijn over onze prijzen. Je kunt de prijzen die we rekenen vinden op onze website. 

Plaats hier uw reactie