Weblogs

Wat zijn de voordelen en tarieven van de haal- en brengservice?

26 maart 2018

Haal- en brengservice van Business Post

De haal- en brengservice van zakelijke postbedrijven is een mooi voorbeeld van hoe we onze klanten ontzorgen. Ik leg je graag uit hoe het precies werkt.

Hoe werkt het?

Vijf ochtenden per week legen we de zakelijke  postbus van onze klanten en brengen we de inkomende post tussen 08:00 uur en 09:30 uur naar hen toe. Aan het eind van de middag wordt de uitgaande post van de klant opgehaald en naar het distributiecentrum van Business Post gebracht om verder verwerkt te worden. Als klant hoef je dus eigenlijk nergens naar om te kijken. Makkelijk toch?

Wat kost de haal- en brengservice?

De prijzen voor de haal- en brengservice verschillen per zakelijk postbedrijf. De kosten worden bepaald door twee factoren: de vaste tarieven voor de service en de variabele kosten voor de te verzenden (dagelijkse) post:

  1. Vaste prijs voor haal- en brengservice
    Voor 205 euro per maand nemen wij het hele postproces voor je organisatie uit handen en komen we dagelijks de post brengen en halen. Voor alleen de haalservice betaal je 127 euro. Als je postvolume minder is, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld twee keer per week de postbus te laten legen en post op te laten halen.
  2. Prijs voor verzending van dagelijkse post
    Dit is afhankelijk van de hoeveelheid post die je als organisatie per dag verstuurd. En of het gaat om 24-uurs of 48-uursbezorging of bezorging twee keer per week. De prijs is hierbij afhankelijk van het aantal, het gewicht en de overkomstduur. In een andere blog heb ik uitgelegd hoe je de prijs hiervoor kan berekenen. Contact opnemen is natuurlijk ook gewoon mogelijk.

Voor welke bedrijven is de haal- en brengservice interessant?

Wanneer je als organisatie redelijk wat zakelijke post per dag verstuurt, adviseer ik om gebruik te maken van de haal- en brengservice. Door het uit handen nemen van je hele postproces kun je zo heel wat kosten besparen. 

Hoe kun je kosten besparen op verzenden van dagelijkse post met de haal- en brengservice?

Om een idee te geven wat een haal- en brengservice mogelijk aan kosten kan besparen, gebruik ik een voorbeeld. Stel dat je in een maand 1100 poststukken verstuurt naar klanten en medewerkers. De post weegt gemiddeld minder dan 20 gram. De overkomstduur is binnen 24 uur.
De kosten voor verzending van 1100 stuks onder 20 gram binnen 24 uur zijn bij Business Post 0,444 cent per stuk. Dat vermenigvuldigd met 1100 is 488,40 euro. Hier komt nog de 205 euro bij voor de haal- en brengservice. Totaal kost het dus 693 euro.

Ter vergelijking: zou je 1100 stuks zelf frankeren (bij een gemiddeld tarief van 0,77 cent per stuk) dan kom je op 847 euro. En dan is halen en verzenden er nog niet eens bij opgeteld.

Als ik met bedrijven in gesprek ga, wordt er regelmatig gezegd dat een eigen medewerker de postbus leegt en ook weer post wegbrengt, en daar per dag een half uur tot drie kwartier mee bezig is. De rekensom van uurtarief van een vaste kracht versus de vaste kosten voor haal- en brengservice  is snel gemaakt. Dit geeft dan ook vaak de doorslag voor het bedrijf om met Business Post in zee te gaan. 

Afsluitend

Je kunt als organisatie heel wat tijd en kosten besparen door het postproces uit te geven. De kosten van de haal- en brengservice hangen af van enkele hierboven genoemde factoren. Voor een bedrijf dat dagelijks redelijk wat post verstuurt, is het een goed idee om de haal- en brengservice van een zakelijk postbedrijf eens te overwegen.

Ten slotte wil ik nog aangeven dat we bij Business Post zo open mogelijk willen zijn over onze prijzen. Ik ben meestal direct in mijn benadering en probeer met klanten een vertrouwensband op te bouwen. Dat gaat beter als we eerlijk zijn over onze prijzen. Je kunt de tarieven die we rekenen vinden op onze website.

Agmaja Kolman

Plaats hier uw reactie